PEMIMPIN INDIA

               MAHATMA GANDHI                

Source : google

Siapakah Mahatma Gandhi?

- Mahatma Gandhi merupakan pemempin utama yg terlibat dalam pergerakan bagi mendapatkan kemerdekaan untuk negara India dan merupakan yang mencetus idea gerakan anti-keganasan yg mempengaruhi rakyat di seleruh dunia.Dilahirkan pada tahun 2 october 1869 di Porbandar,India dan mengambil jurusan undang-undang dalam pengajian.beliau telah melancarkan boikot terhadap institusi British tetapi secara aman.Belia dibunuh pada tahun 1948 oleh seorang yang dianggap fanatik.


Source : google

Kepercayaan & Agama

- Gandhi membesar sebagai seorang beragama hindu yang menyembah tuhan Vishnu dan mengikuti Jainisme.Jainisme merupakan agama lama dalam kepercayaan kaum India yang mendedahkan anti keganasan,berpuasa,meditasi dan pemakan vegetarian
- Ketika dia pertama kali tinggal di London pada tahun 1888-1891,dia semakin komited terhadap diet pemakan sayuran dan menyertai London Vegetarian Society dan mula membaca pelbagai ayat-ayat berunsur keagaman dalam mendalami pelbagai kepercayaan yang ada di dunia ini.
- Kenudian Gandhi berpindah untuk mentap di Afrika Selatan untuk belajar tentang agama dan kepercayaan yang lain.

Source : google


Ashram Gandhi & Sistem Kasta India

Pada tahun 1915 Gandhi mengasaskan sebuah ashram di Ahmedabad, India, yang dibuka kepada semua kasta.
Memakai selendang dan selendang yang mudah, Gandhi menjalani kehidupan yang berat yang menumpukan pada doa, puasa dan meditasi.
Dia dikenali sebagai 'Mahatma,' yang bermaksud 'jiwa yang besar.'
Pada tahun 1932, Gandhi, pada masa yang dipenjarakan di India, memulakan puasa enam hari untuk membantah keputusan British untuk memisahkan "orang tak boleh dilepaskan", yang berada di bawah sistem kasta India yang paling rendah, dengan mengasingkan mereka pemilih berasingan.
- Serangan orang ramai memaksa pihak British untuk meminda cadangan itu.


Source : google


Pembunuhan Mahatma Gandhi

Pada lewat petang 30 Januari 1948, Gandhi yang berusia 78 tahun, lemah dari serangan kelaparan yang berulang, berpegang kepada kedua-dua cucu saudaranya ketika mereka memimpinnya dari tempat tinggalnya di Birla House New Delhi untuk mengadakan pertemuan doa.
- Pelampau Hindu Nathuram Godse, kecewa dengan toleransi umat Islam Gandhi, berlutut di hadapan Mahatma sebelum mengeluarkan pistol semiautomatik dan menembaknya tiga kali pada jarak dekat.
- Perbuatan ganas mengambil kehidupan seorang pacifis yang menghabiskan hidupnya yang membanteras kekerasan. Godse dan konspirator dihukum dengan menggantung pada bulan November 1949, pesalah yang bersubahat dihukum mati dalam penjara.


Source : google

Comments

Popular posts from this blog

From Rags to Riches

5 Leadership Qualities We Can Learn From Optimus Prime