Perkara Perkara 'Sweet' Yang Lelaki Berhenti Buat Setelah Lama Bercinta

 Ahh cinta. Cinta boleh membuat kita lalai dan leka. Cinta boleh membuat kita melakukan perkara-perkara yang luar biasa. Tetapi janganlah pula kita menggunakan alasan cinta untuk menyeluk tangan ke dalam baju pasangan kita. Ketika cinta dimasih usia muda, semua perkara seakan akan kita yang punya tapi setelah lama para gadis akan mula terasa teman lelaki kita tidak menjadi sweet dan penyayang lagi seperti mana di awal pertemuan. Sedih bukan? Okai untuk mengupas degan lebih lanjut, ayuh teruskan membaca perkara perkara 'sweet' yang lelaki berhenti buat selepas mereka memliki hati dan erkk hati wanita. Bagi mereka yang tidak pernah bercita,istilah 'sweet' mungkin agak gedik dan meremukkan hati. Ayuh teruskan membaca

1) 'Missed call' tanda rindu

Dulu-dulu masa mula-mula bercinta, sepanjang masa nak teringatkan dekat awek kita. Nampak bucu katil teringatkan bucu siku awek kita. Nampak ropol-ropol di langsir teringatkan ropol-ropol baju awek kita. Nampak buah betik, terus rasa lapar nak makan. Tapi untuk menunjukkan perasaan rindu tu, kita tak bolehlah asyik nak call dia kan. So kita create satu istilah, 'missed call' tanda rindu. Setiap kali rindu je kita pun miskol lah awek kita. Lepas tu balas-balas miskol macam orang kurang siuman sambil merengek manja. Ahh penangan cinta.

Tapi itu semua dulu-dulu. Sekarang ni kalau orang gadis kita miskol banyak-banyak kali, kita mungkin akan rasa annoyed. Lupa dengan konsep 'missed call tanda rindu', kita pun ingat gadis kita kedekut kerana tau miskol je nak suruh kita call balik. Hantar mesej-mesej jiwang pun dah kurang. Tiada lagi ungkapan 'sayang i rindu serindu rindunya kat you' mahupun 'kaulah cinta pertama dan terakhir untukku ku berjanjikan menantimu setia menunggu di pintu syurga'. Tak percaya? Sila buka HP anda sekarang, bilakah kali terakhir anda mendapat mesej jiwang daripada teman lelaki anda?



Sumber: Google Image

2) Bergayut sehingga habis kredit

Ini selalu berlaku semasa percintaan di kolej atau universiti. Yelah belum kerja lagi kan so pakai prepaid sahaja. Topap Maxis RM30 satu malam dah boleh habis. Memang banyak benda yang hendak diceritakan. Nak cerita pasal terlupa zip seluar pergi kelas, cerita pasal makan apa kat galley kann.

Tapi itu semua dulu-dulu. Sekadang ni nak call pun jarang-jarang. Kalau call pun takda benda nak cerita. Tiada lagi gayutan sehingga satu jam sampai merah telinga. Kredit RM30 boleh tahan sampai seminggu pulak tu. But gadis-gadis don't take it as a bad thing. Mungkin siang tadi dah call dah puas sembang so malam dah penat tak mengapa kot kalau tak call kan?

Sumber: Google Image


3) Keluar merata mencari public phone (Zaman Telefon awam Telekom Kaler Biru)


Jika kredit di telefon bimbit sudah habis, penyelesaiannya adalah mencari telefon awam. Siang sebelum call tu siap tukar duit syiling dulu dengan member. Sanggup tu jalan 2 kilometer di tengah malam nak cari public phone yang berfungsi. Lepas tu kena beratur pula tunggu giliran sebab ramai mat jiwang yang lain. Tak kisah, apa sangatlah dugaan kecil sebegitu berbanding dengan perasaan rindu di dada untuk mendengar suara. Kalau masukkan seringgit dan buat panggilan di telefon rumah, huiii lebih untung dan menjimatkan kerana boleh berbicara untuk tempoh masa yang lebih lama.

Sumber: Google Image


4) Menghantar kad cinta buatan sendiri

Kita bukan tak ada duit nak beli hadiah yang mahal-mahal. Tapi memberi gadis kita sesuatu yang dihasilkan sendiri ternyata lebih personal dan romantik. Dan menjimatkan, hehe. So kita pun gigihla gunting majalah dan surat khabar mencari abjad-abjad untuk membentuk kata cinta sebelum ditampal di atas kertas manila berbentuk hati. Persetankan apa yang roomate kita kata diorang tak mengerti penangan cinta. Kalau jenis yang kreatif sikit tu siap buat sajak cinta sendiri. Tak susah pun sebenarnya tulis sajak cinta, tulis apa yang terlintas di hati, asalkan rhyme di penghujungnya. Nak lagi kool cipta lagu sendiri main gitar di telefon. Tiada gadis yang mampu bertahan dengan teknik nguratan sedemikian, percayalah

Sumber: Google Image


Perkara-perkara di atas sebenarnya nampak simple dan remeh sahaja, tetapi perkara-perkara kecil sebegitulah yang menjadikan cinta itu sentiasa hangat. Haha. Yelah orang lelaki ni masa nak mengurat tu mereka memang bersungguh-sungguh kerana perasaan 'thrill' memburu cinta. Dah dapat, kami mungkin rasa tak perlu lagi nak bersusah payah kerana anda sudahpun jatuh cinta. Benar? Ini adalah entri peringatan kepada diri sendiri dan jejaka-jejaka lain di luar sana agar sentiasa menghargai gadis masing-masing.Muahh XOXO

Comments

Popular posts from this blog

From Rags to Riches

5 Leadership Qualities We Can Learn From Optimus Prime