Sambal Tempoyak Nesmilan

Harini saya nak cerita tentang sambal tempoyak yang sering dimasak oleh ibu saya. Ibu saya belajar masak ni masa balik kampung permatang pasir ha. Ni kalau makan dengan ikan goreng panas mmg tambah nasi banyak kali jugak la.

Sumber gambar
resepinannie.blogspot.com


BAHAN - BAHAN
1 cekak pucuk ubi
5 helai daun kunyit, pilih yang lembut
25 helai daun kadok
5 - 6 tangkai pucuk labu
5 papan petai, ambil isinya
1+ liter santan pekat, dari 2 biji kelapa parut
1 cawan tempoyak
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap
Garam dan gula secukup rasa



Sumber gambar
raihannavanilla.blogspot.com


BAHAN - BAHAN KISAR 
1/2 cawan cili padi kampung 
2 inci kunyit hidup
5 batang serai, hiris halus




Sumber:
Google




CARA MEMBUAT

  1. Pucuk ubi diasingkan dari tangkainya. Pucuk labu digentel dengan tapak tangan, tujuan untuk membuang bulu2 halusnya. Daun kunyit dibuang tulang tengahnya. Petai diambil isinya. Kesemua ulam2 daun (pucuk ubi, pucuk labu, daun kadok dan daun kunyit) dimayang halus seperti bunga rampai. Kemudian cuci dan toskan dalam tapis. Biar hingga kering. Isi petai dihiris nipis. Ikan bilis ditumbuk sedikit (jika guna ikan bilis saiz kecil, tak perlu tumbuk). Ketepikan.
  2. Masukkan bahan2 kisar halus ke dalam kuali bersama tempoyak dan pati santan. Kacau rata dan hidupkan api. Biar hingga mendidih dan pekat sedikit, guna api sederhana dan kacau sentiasa. 
  3. Masukkan daun2 yang telah dimayang tadi, petai dan ikan bilis. Gaul rata dan masak dengan api kecil hingga pekat. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula, jika perlu. Masak sekejap lagi hingga petai empuk. Rasa dan jika ok boleh matikan api. 
Boleh la makan ngan nasi campur ikan goreng

Comments

Popular posts from this blog

From Rags to Riches

5 Leadership Qualities We Can Learn From Optimus Prime