7 sifat leadership yg kita boleh belajar dari gajah



1. Penyelesai Masalah

"Pemimpin gajah betina cenderung menjadi yang paling popular di kalangan kawanan, dia dihormati kerana keupayaannya untuk mendapatkan input dan menyampaikan masalah dan mengelakkan kesilapan. Gajah sangat pintar dan telah diketahui memiliki memori jangka panjang yang luar biasa. membawa maklumat penting seperti di mana lubang-lubang air dan sumber makanan adalah dan akan membawa kawanan kepada mereka.
2. bersosial

"Gajah betina muda tinggal bersama ibu mereka untuk hidup sementara lelaki muda boleh membunuh diri mereka sendiri atau menyertai kumpulan lain. Matriarch menghabiskan masa yang ramah dan suka bermain dengan anggota-anggotanya dan mengekalkan rangkaian sosial yang rapat dengan keluarga dan juga keluarganya sendiri.
3. Keterbukaan

"Ia adalah misteri bagaimana gajah berkomunikasi antara satu sama lain dan berkongsi maklumat. Matriarch yang berjaya memperoleh penghormatan melalui kebijaksanaan dan keupayaannya untuk berhubung dengan gajah lain dan mengatasi cabaran otoritasnya yang kadang-kadang datang dari gajah muda. pembuat keputusan: mereka terbuka kepada cadangan orang lain walaupun berhadapan dengan perkara kritikal dan masa krisis. "
4. Pemutakhiran

"Matriarchs dipercayai dan dihormati kerana keupayaan mereka untuk membuat keputusan yang bijak, mana-mana anggota kawanan boleh memberi cadangan dan menyumbang kepada keputusan itu. Namun, pengalaman bertahun-tahun dan kebijaksanaan dalam membuat keputusan penting untuk mengelakkan bahaya, menyumbang kepada kemunculan ketegasan ibu yang baik. 
5. Kesabaran-"Kesabaran adalah salah satu ciri utama para pemimpin gajah, walaupun saiznya tidak sama dengan kecepatannya, gajah bergantung pada kesedaran dan kesabaran untuk memenuhi keperluannya. Kesabaran memudahkan para pemimpin gajah untuk memikirkan sesuatu dan menjawab semua situasi dengan cara yang tenang dan yakin. "                                                      
6. Keyakinan-"Pemimpin gajah adalah belas kasihan terhadap anggota keluarga mereka, ketika para ibu yang memikirkan tentang hal-hal penting, mereka menaruh keyakinan dan mematuhi komitmen mereka. Kecerdasan mereka, ukuran, digabungkan dengan keyakinan memberikan pemimpin gajah dengan kekuatan yang kuat untuk melindungi kawanan mereka dan untuk mengusir penceroboh yang tidak diingini. "
7. Persahabatan

"Gajah memperhatikan keperluan anak-anak mereka, gajah-gajah bayi dilahirkan dengan naluri hidup sedikit atau tidak, hampir semuanya diajarkan oleh ibu dan saudara-mara mereka atau gajah betina lain. Matriarchs adalah belas kasihan terhadap ahli keluarga mereka dan juga mereka sendiri
                                                        source: google image
                                                        source: google image
                                                             source: google image

Comments

Popular posts from this blog

From Rags to Riches

5 Leadership Qualities We Can Learn From Optimus Prime